Якщо ви вирішили не створювати бізнес з нуля, а купити франшизу, це не означає, що ви вже позбулися більшості клопоту. Для вдалого вибору слід відповісти на кілька запитань, щодо вибору пропозиції франшиз.
– Наскільки популярний даний бренд? Від цього залежить помітність вашого нового бізнесу на тлі оточуючих. Якщо це відносно новий, не дуже відомий франчайзер, можливо, негайних хороших доходів чекати не доводиться. У той же час, малознаний бренд, таїть в собі і гарний потенціал для розвитку, на відміну від «законсервованих» старих компаній, з великою мережею філій. Сюди ж, можна віднести і менше витрат на паушальний внесок і роялті, так як бренд ще не розкручений; можливість виходу на новий, ще неосвоєний великими компаніями, ринок.
– Наскільки значна конкуренція в даній галузі? Чим вища конкуренція, тим складніше просувати свою структуру, і навіть розкручений бренд не завжди може допомогти. Так, серед мереж швидкого харчування дуже розвиненому і потужному «Макдональдсу» протистоїть, і не без успіху, цілий ряд вітчизняних мереж. Так що в цьому випадку, вигідним може бути вкладення як в «Макдональдс», так і, скажімо, в дуже демократичний, сучасний заклад громадського харчування – «Печена картопля».
«Макдональдс» vs …?
– Наскільки великий паушальний внесок і наскільки «непідйомна» роялті? Так, скажімо, перший може виявитися відносно невисоким, дозволяючи вступити в гру новачку з незначною кількістю фінансів, але ось роялті – цілком може виявитися руйнівним, «поїдаючи» весь дохід. Тому варто прикинути співвідношення очікуваного рівня доходів (наприклад, поспілкуватися з франчайзі, який вже взявся за цю роботу) і витрат на роялті. Скажімо, в бізнесі надання послуги оренди квартир подобово, наприклад, у національній компанії «Аренда Групп», – при помірному паушальному внеску і аж ніяк не грабіжницькому роялті, можливий цілком інтенсивний розвиток бізнесу, особливо з урахуванням зростання потреби в апартаментах подобово серед населення.
Оренда квартир подобово по франшизі – це перспективно
– Ще одне важливе питання – на кого орієнтований даний бізнес? Тобто заздалегідь слід визначити коло споживачів продукції і послуг, його масовість і запити – причому відносно клієнтури, орієнтованої саме на даний бренд. Так, повертаючись до вже розглянутого прикладу з добовими квартирами, слід зазначити: дана компанія, що надає франшизу по добовій оренді квартир, переважно працює з іноземцями, туристами-співвітчизниками, романтичними парами, відрядними – таким чином, вартість добової оренди істотно залежить саме від контингенту. Тобто, від відповіді на питання про споживача, залежить – наскільки гарні подальші перспективи проекту і наскільки значний прибуток принесе бізнес.
– Чи були проблеми юридичного плану? Вкладення фінансів нехай і в розкручену мережу, але що займається не зовсім законною справою (ні, це може бути і в рамках закону, але вже дуже близько до краю), ймовірно, не найкращий варіант. Незначна зміна законодавства або навіть виникнення яких-небудь юридичних непорозумінь може привести до краху навіть дуже знаний бренд. Тому краще упевнитися, що це – абсолютно чесний бізнес, і робота ведеться офіційно. Наприклад, на ринку здачі квартир подобово в Києві є досить надійні компанії, і якщо ними пропонується франшиза, від неї відмовлятися, безумовно не слід. У той же час напівлегальні агентства, що займають 10-у позицію в рейтингу учасників ринку, рахуючи від його кінця, що не можуть навіть запропонувати відрядженим, повний пакет документів для бухгалтерії, навряд чи зможуть зробити з вас успішного бізнесмена, напрямку подобової оренди квартир по франшизі.
Це, звичайно, далеко не все, на що слід звернути увагу, вибираючи франшизу. Але основне – це, звичайно, популярність бренду, чесність ведення роботи, прозорі умови роботи з франчайзі і перспективи розвитку. До цього можна додати також можливості відхилення від стандартів, особливо в ситуаціях різких змін на ринку, рівень підтримки / якості навчання на початкових етапах і можливість вийти з бізнесу або його продати.